Skip to content Skip to left sidebar Skip to right sidebar Skip to footer

Szansa na rewitalizację linii kolejowej 101 Munina – Hrebenne

Rewitalizacja niezwykle ważnej dla rozwoju powiatu linii kolejowej 101 Munina – Hrebenne ma szansę na realizację. Projekt dotyczący tej inwestycji, złożony przez Samorząd Województwa Podkarpackiego znalazł się bowiem w drugim etapie programu „Kolej Plus”.

W II etapie znalazło się także 5 innych projektów, złożonych przez województwo podkarpackie ( budowa peronu pasażerskiego w miejscowości Brzezówka, budowa dodatkowych przystanków kolejowych w Zawadzie, Przecławiu oraz osiedlu Sobów w Tarnobrzegu, a także budowa nowej linii kolejowej nr 166 Dębica – Jasło). Wnioskodawcy mają teraz czas do 24 listopada 2021 r. na przygotowanie niezbędnych dokumentów aplikacyjnych, w tym opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Po II etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do Programu.

Celem programu „Kolej Plus”  jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Lubaczowscy samorządowcy od wielu lat monitują o remont linii 101. Pięć lat temu wystosowali wspólne stanowisko w sprawie konieczności jej rewitalizacji  do Marii Wasiak- ówczesnego Ministra Infrastruktury i Rozwoju , w którym zwracali uwagę na ogromne znaczenie  gospodarcze, komunikacyjne i społeczne linii. Od tamtego czasu wykonano na  niej prace modernizacyjnej, jak np.  wymiana na nowe mostów kolejowych w Nowej Grobli i Lubaczowie, ale sama rewitalizacja została odsunięta w czasie.  Teraz wreszcie jest szansa na jej realizację.

Drukuj