Światowy Dzień Konsumenta
15 marca, będziemy obchodzić Światowy Dzień Konsumenta. To międzynarodowe święto obchodzone corocznie od 38 lat. Organizacje konsumenckie na całym świecie, szczególnie w tym dniu, wspólnym głosem przypominają, że jesteśmy, jako konsumenci, ważni i nasz głos musi być słyszany, a nasze prawa przestrzegane. Bez konsumenta, mającego zaufanie do funkcjonowania rynku, uczciwości i rzetelności przedsiębiorcy, konsumenta zadowolonego z towarów i usług, za które płaci, nie ma rozwoju gospodarczego.
Światowy Dzień Praw Konsumenta został ogłoszony w 1983 r. przez międzynarodową organizację związków konsumenckich – Consumers International, w 21 rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego w sprawie praw konsumenta.
15 marca 1962 roku prezydent John F. Kennedy, przedstawiając przed Kongresem Stanów Zjednoczonych projekt ustawy o prawach konsumentów, wypowiedział brzemienną w skutki sentencję: „Consumers, by definition, include us all (…)” – „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami… Konsumenci stanowią największą grupę ekonomiczną w gospodarce, wpływającą oraz pozostającą pod wpływem prawie każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej…Ale są oni jedyną ważną grupą, której zdanie często nie jest wysłuchane” oraz sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów, mianowicie:
- prawo do bezpieczeństwa;
- prawo do informacji;
- prawo wyboru spośród różnych produktów i usług po konkurencyjnych cenach;
- prawo wyrażania opinii, które mają wpływ na kształtowanie polityki konsumenckiej .
W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest od 2000 roku, a w obchody włączają się instytucje publiczne chroniące interesy konsumentów, m.in.: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK), Inspekcja Handlowa, Arbiter Bankowy, Rzecznik Finansowy, Rzecznicy Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenta (ECK), a także organizacje pozarządowe, tj.: Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. To dobra okazja aby zwiększyć świadomość konsumentów na temat ich praw, zwrócić uwagę na czyhające zagrożenia. „ Serfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci ” to hasło przewodnie tegorocznego święta .
Bożena Milo
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Lubaczowie