Skip to content Skip to left sidebar Skip to right sidebar Skip to footer

Światowy Dzień Konsumenta

15 marca, będziemy obchodzić Światowy Dzień Konsumenta. To międzynarodowe święto obchodzone corocznie od 38 lat. Organizacje konsumenckie na całym świecie, szczególnie w tym dniu, wspólnym głosem przypominają, że jesteśmy, jako konsumenci, ważni i nasz głos musi być słyszany, a nasze prawa przestrzegane. Bez konsumenta, mającego zaufanie do funkcjonowania rynku, uczciwości i rzetelności przedsiębiorcy, konsumenta zadowolonego z towarów i usług, za które płaci, nie ma rozwoju gospodarczego.

Światowy Dzień Praw Konsumenta został  ogłoszony w 1983 r. przez międzynarodową organizację związków konsumenckich –  Consumers International, w 21 rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego w sprawie  praw konsumenta.

15 marca 1962 roku prezydent John F. Kennedy, przedstawiając przed Kongresem Stanów Zjednoczonych projekt ustawy o prawach konsumentów,  wypowiedział brzemienną w skutki sentencję: „Consumers, by definition, include us all (…)” – „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami… Konsumenci stanowią największą grupę ekonomiczną w gospodarce, wpływającą oraz pozostającą pod wpływem prawie każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej…Ale są oni jedyną ważną grupą, której zdanie często nie jest wysłuchane” oraz sformułował   cztery podstawowe prawa konsumentów, mianowicie:

  • prawo do bezpieczeństwa;
  • prawo do informacji;
  • prawo wyboru spośród różnych produktów i usług po konkurencyjnych cenach;
  • prawo wyrażania opinii, które mają wpływ na kształtowanie polityki konsumenckiej .

W Polsce Światowy Dzień Konsumenta  obchodzony jest od 2000 roku, a w obchody włączają się instytucje publiczne chroniące interesy konsumentów, m.in.: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK), Inspekcja Handlowa, Arbiter Bankowy, Rzecznik Finansowy,  Rzecznicy Konsumentów, Europejskie Centrum Konsumenta (ECK), a także organizacje pozarządowe, tj.: Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. To dobra okazja aby zwiększyć świadomość konsumentów na temat ich praw, zwrócić uwagę na czyhające zagrożenia. „ Serfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci ” to hasło przewodnie tegorocznego święta .

Bożena Milo

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Lubaczowie

Drukuj